Scandi navštívilo minulý rok rekordných 20-tisíc divákov. A je už dvanásť rokov naším divácky najúspešnejším festivalom. Vždy na začiatku roka ponúkame českému a slovenskému publiku v takmer sto vybraných partnerských kinách tucet žánrovo vyvážených, tematicky aktuálnych, divácky zaujímavých a filmársky príkladne zvládnutých filmov. Diskutovali sme o tom, prečo naše publikum tak miluje severské filmy. A našli sme niekoľko definičných istôt, ako odvahu a schopnosť nebáť sa citlivých či až spoločensky toxických tém a umenie prezentovať ich tak, že ich protirečivosť hraničiacu s politickou nekorektnosťou nakoniec beriete, že ich ľudsky prijmete, aj keď nesúhlasíte, a hlavne že sa neurazíte, ani keď ide o témy, ktoré dávajú poriadne zabrať vašej predstave o morálke, politike a vlastnej národnej či osobnej identite. Ach, ako nám toto umenie prezentovať názor spôsobom, ktorým svojich politických oponentov neponižujete, chýba! Možno je práve odvaha rozbiť, ale vo finále rozbité katarzne a empaticky spojiť tým, čo nás na severskom filme, seriáloch, dokumentoch, literatúre či spoločnosti fascinuje. Určite si mnohé idealizujeme. Pod tlakom vojny pri našich hraniciach a hrôzy z vulgárnosti prejavu časti politikov máme tendenciu upínať sa k ideálu, ktorý nemusí byť skutočný. Jedna črta spoločenstiev severu je však dlhodobo prítomná, jasne rozpoznateľná a istá. Je to dôraz na efektivitu a praktickosť. Krajina a podnebie do veľkej miery určujú spôsob. Aj hranicu možnej pompéznosti. Architektúra môže byť efektná, ale musí chrániť pred zimou a vpúšťať čo najviac svetla. Film a literatúra môžu byť krásne, ale musia mať dobrý a obchodne prakticky identifikovateľný žáner. Vo Švédsku je 64-tisíc krytov, v ktorých sa môže ukryť 7 miliónov civilistov, celé Helsinki stoja na krytoch pre 900-tisíc ľudí. Je to okamžite použiteľný a verejnosti známy priestor nielen pre obyvateľov, ale aj pre návštevníkov fínskeho hlavného mesta. My vieme presne, kto sa s kým v parlamente háda, ale vieme, kde je najbližší civilný kryt? „Dúfaj skromne v to najlepšie, pripravuj sa prakticky na to najhoršie“ je asi to hlavné, čo by sme si mali zo severu vziať.
Aj tento rok kladieme dôraz na žánrovú pestrosť. Scandi nemôže byť prehľadom všetkých filmových trendov vo Švédsku, v Dánsku, v Nórsku, vo Fínsku a na Islande. Máme 9 premiér, jednu reprízu a jeden experiment. Tradíciou Scandi je skúška reakcie divákov na netradičnú festivalovú formu, akou boli nemé filmy so živou hudbou alebo archívne klasické filmy. Tento rok predstavujeme seriál. Hra o moc, 12-dielny nórsky seriál o ľavicovej politickej strane z osemdesiatych rokov pod vedením Gro Harlem Brundtland, ktorá bola trikrát nórskou premiérkou, vyhral hlavnú cenu na minuloročnom festivale Cannes Series. Headlinerom Scandi je animačná provokácia Spermageddon. To, čo podľa názvu čakáte, aj dostanete, ale príjemne kultivovanou formou. Quisling – Posledné dni je klasickým filmovým obrazom posledných dní zakladateľa nórskej fašistickej strany Národné zjednotenie a vodcu Nórska počas nacistickej okupácie a zároveň príkladom, ako by sme si mali filmovo čestne poradiť s postavami našich dejín, akými boli Emanuel Moravec a Jozef Tiso. Tundra vo mne je nórska sámska love story: krásna príroda, soby, farebné sámske čiapky, čižmy, autentické tváre nad nekonečnou snežnou krajinou so slnkom nízko na oblohe. Armand mal festivalovú premiéru na Be2Can, ale pre hereckú akciu, ktorá vás úplne strhne, ho prinášame znova. Je to formálne inovatívny debut, ktorý sa začne ako nepríjemne intímna školská dráma a skončí skoro ako muzikál. Dánsko má na Scandi dva filmy. Večný je netradičnou kombináciou sci-fi a romantiky. Nesmierny prinesie dobrý kriminálny film noir. Pri uvedení tohto filmu, ak všetko dobre pôjde, privítame ako hosťa predstaviteľa hlavnej postavy Ulricha Thomsena. Aj Fínsko má na Scandi dva filmy. Raketa je hereckou esenciou severského ženstva v podaní Oony Airola, ktorá získala na minuloročnom Göteborskom filmovom festivale cenu Dragon pre najlepšiu herečku. Téma je aj humorná, aj aktuálna: v osemdesiatych rokoch padne na fínske územie ruská raketa a novinárka z lokálnych novín má konečne o čom písať. Fínske ministerstvá zahraničných veci a obrany si to síce nemyslia, ale ona áno. Film Vtedy v lese je aktivistický dokument zachytávajúci milú a účinnú naivitu mladých, ktorí sa rozhodli zachraňovať fínske lesy pred korporátnymi spoločnosťami. Z takých by sme mali radosť aj na Slovensku. Island predstavuje Chlad, podkožný duchársky horor, kde zažijete na malom priestore (a pri malom rozpočte) všetko, čo horor potrebuje. Švédsko predstavuje Hammarskjölda – Boj za mier, životopisnú fresku o generálnom tajomníkovi OSN v turbulentných päťdesiatych rokoch.
Vitajte na Scandi 2025.
Ivan Hronec